torstai 3. elokuuta 2017

Lounaalla Tallinnassa

Kävinpä keskiviikkona päiväreissulla Tallinnassa. Kyllä, taas. Vastahan sitä edellisestä reissusta on palauduttu ja niin edelleen..

Tällä kertaa matkaseurana oli rakas avovaimoni sekä viime talvena lomamatkalla tapaamamme pariskunta Arja ja Rapi. Talvilomareissun jälkeen heidän kanssaan on tullut pidettyä yhteyttä säännöllisen epäsäännöllisesti, Sari on heitä (töitteni takia) tavannut useammin ja puheeksi on noussut lounasmatka eteläiseen naapuriin. Viime viikolla sitten saimme kaikkien aikataulut natsaamaan yhteen ja pääsimme ottamaan kaikki ottamaan etäisyyttä arkeen. Edes päivän ajaksi.

Matkaan lähdimme jo aamusta, tapasimme Arjan ja Rapin Katajanokan terminaalissa hieman seitsemän jälkeen ja siirryimme suurin piirtein heti Viking Linen FSTR -katamaraaniin. Mulle tämä oli ensimmäinen kerta tuon tyyppisen veneen kyydissä. Menomatka sujui sujui nopeasti kuulumisia vaihtaessa ja Rapin puhelimella Yatzya pelatessa. Tästä muistuu taas mieleen, että kaikille laivamatkoille pitäisi muistaa ottaa jokin pieni ajanvietepeli mukaan..

Tallinnaan saapuessa vesisade alkoi pikku hiljaa loppumaan. Satamasta otimme taksin Űlemiste -kauppakeskukseen (se sama paikka, jossa kävimme jo viime kerralla). Nopea "aamiainen" Mäkkärillä ja ostosten tekoon. Reilu pari tuntia meni hujauksessa.

Űlemistesta siirryimme taksilla matkan odotetuinpaan paikkaan. Kuskille kerroimme osoitteeksi Pärnu Mnt 37 ja Argentiina Restoran. Rapi on taannoin käynyt täällä duuniporukalla syömässä ja kehui ravintolaa erittäin hyväksi pihvipaikaksi. Pakkohan se on uskoa toista carnivooria.

Mainio grilliravintola Tallinnassa.

Ravintolassa oli saapuessamme runsaasti tilaa, olihan pahin lounasrysä jo takana päin. Jonkin verran paikallisia oli kuitenkin syömässä. Aina hyvä merkki, kun ravintolan asiakkaina on myös paikallisia eikä pelkästään turisteja. Ihan missä tahansa. Viihtyisä Etelä-Amerikkalais -henkinen sisustus kertoi, että nyt mennään eikä meinata.

Tovin ruokalistaa tutkittuani päädyin ottamaan alkupaloiksi naudanlihasta valmistetun carpaccion. Reilussa annoksessa oli mitä mureinta lihaa sekä parmesan-lastuja ja balsamicoa rucolalla koristeltuna. En voi kylliksi kertoa ylisanoja lihan mureudesta. Aivan fantastista. Olin muuten ainoa seurueestamme, joka otti alkupaloja..

Naudanliha carpaccio

Pääruoaksi nautin naudaliha- ja tonnikalavartaat litistetyn perunan ja keottiömestarin chimichurrin kera. Vartaat olivat ehkä aavistuksen pienen näköiset alkupala-annokseen verrattuna, mutta pekonilla höystetyn uuniperunan kanssa annoskoko oli vähintäänkin riittävä. Chimichurrissa oli myös sopivasti potkua, chiliä oli riittävästi, mutta ei liikaa. Toimi kastikkeena molempien vartaiden kanssa.

Naudanliha- ja tonnikalavartaat litistetyn perunan ja chimichurrin kera.

Sarin annos oli grillattua naudan ulkofileetä pippurilastikkeen kera, Arja nautti ankanrintaa ja Rapilla oli naudan sisäfilettä. Muiden paitsi Rapin annokset ehdin kuvaamaan ennen ruokailua..

Litistetty peruna, ulkofilepihvi ja pippurikastike.

Ankanrintaa ja riisiä pippurikastikkeella.

Pääruoan jälkeen olimme kaikki sitä mieltä, että jälkiruoka saa jäädä väliin. Päätin kuitenkin nauttia Negronin, jotta ruoka hieman tasoittuisi. Muut tyytyivät katsomaan vierestä ja toteamaan vatsojen olevan aika piukeana.

Digestiivi teki hyvää aterian päätteeksi.

Digestiivin nautittuani lähdimme kävelemään kohti satamaa. Tovin käveltyämme Rapi tajusi unohtaneensa kassinsa ravintolaan. Ei muuta kuin takaisin..

Päädyimme takaisin käännyttyämme ottamaan taksin lennosta, jolla haimme kassin ja menimme satamaan. Koska laivaan siirtymiseen oli vielä reilusti aikaa kävimme Sadamarketin kattoterassilla nauttimassa vielä oluet ja pelasimme pari erää Yatzya.

Paluumatkan tulimme Viking XPRS:llä. Matka sujui rattoisasti saman ajanvietteen parissa kuin mennessämme.

Summa summarum.. Argentiina Restoran on loistava griliravintola nälän karkoitukseen ja illanviettoon. Kalavaihtoehtoja listalla oli muutamia, mutta kasvissyöjät valitettavasti joutuvat menemään toisaalle. Lihansyöjällä ongelmaksi tulee lähinnä päättää mitä haluaa syödä, valittavana on runsaasti vaihtoehtoja filet mignonista 1000 grammaiseen tomahawkiin ja kaikkea siltä väliltä. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja mutkatonta sekä kohtuullisen ripeää. Hintataso on sellainen, että ei kirpaise pahastikaan vaikka haluaisi nauttia pidemmän kaavankin mukaan. Voin siis suositella lämpimästi.