tiistai 23. tammikuuta 2018

Loma on ihmisen parasta aikaa

Viime postauksesta on vierähtänyt turhan pitkä aika. Muka liian kiirettä ollut ja niin edelleen.. Noh, nyt en ainakaan siihen voi vedota.

Aloimme jo loppusyksystä miettimään minne lähtisimme lomamatkalle. Useampaakin kohdetta tuli katseltua tarkempaan, loppujen lopuksi vaihtoehtoja ei ollut montaa. Omaa tyhmyyttä ja laiskuutta matkan varaaminen jäi (taas) viime tinkaan.

Matkakohteeksemme valikoitui lopulta Kanarialla Lanzaroten saari ja Puerto Del Carmenin kaupunki. Majapaikkana meillä on Clubhotel Riu Paraiso Lanzarote, neljän tähden all inclusive -resortti. Viime talven reissulla olimme ensimmäisen kerran Riu -konsernin hotellissa ja kaikki oli enemmän kuin kohdallaan, joten valinta oli helppoa. Toivottavasti tälläkin kertaa lomaelämä on yhtä vaivatonta. Vaikka hotelli toimii kaikki sisältyy hintaan periaatteella tuskin kaikkia aterioita tulee täällä nautittua, vaan paikallisissa ravintoloissakin tulee käytyä ja sillä tavalla tuettua paikallisia yrittäjiä.

Lomanhan me molemmat aloitimme viime viikon maanantaina ja Lanzarotelle lähtö oli vasta perjantaiaamuna. Ensimmäiset lomapäivät menivätkin univelkojen kuittaamisessa ja kropan tottuessa pois tavanomaisesta (epäsäännöllisestä) arkirytmistä. Pyykin pesu ja pieni siivoilu kotona rytmitti ensimmäisiä päiviä.

Kaunis ajatus oli pakata laukku jo keskiviikkona, mutta eihän siitä mitään tullut. Perinteiseen tyyliin pakkaamisintoa sai etsiä viime tippaan eli torstain iltapäivään saakka ja viimeiset kamppeet meni kassiin vasta illalla. Harvinaista kyllä, pääsin torstaina kuitenkin nukkumaan jo yhdeksän aikaan. Puolille öin saakka nukuin hyvin, mutta sen jälkeen havahduin joka ainoaan rasahdukseen ja kolahdukseen mitä ulkoa kuului herätyskellon soittoon saakka. Jeij.

Perjantaiaamuna kello soi jo neljältä. Nopea suihku ja muut aamutoimet vielä ennen lentokentälle lähtöä. Kyydin kentälle saimme Sarin työkaverilta.

Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen jälkeen vielä muki mokkaa ja hermosauhut ennen Boeing 737n kyytiin nousua.

Valmiina lähtöön..

Lentomatka meni lähes kivuttomasti, ainoina ärsytyksinä mulla oli keskipaikka ja takana selkänojaa potkiva kersa. Keskipaikka on muuten aika murhaa nöin isokokoiselle..

Reilu kuuden tunnin lentomatkan jälkeen saavuimme Lanzarotelle. Laskeutuessa hieman hirvitti, koska  Arrecifen lentokenttä on aivan rannalla ja näytti, että lentokone laskeutuu veteen. Kone kuitenkin laskeutui turvallisesti kiitotielle.  Bussilla kiitoradalta terminaaliin ja laukkuja hakemaan. Heti terminaalirakennuksen ulkopuolella olikin matkatoimiston opas näyttämässä tietä oikeaan hitellibussiin.

Hotellille saavuttuamme meidät ohjattiin ensimmäiseksi lounaalle. Kevyen aterian jälkeen sisäänkirjaus ja huoneemme etsimiseen.  Tähän menikin hieman aikaa, koska hotellikompleksi on aika massiivisen suuri. Myöhemmin mulle selvisi, että aiemmin tässä on ollut kaksi eri Riun hotellia, jotka on myöhemmin yhdistetty nykyiseen muotoonsa.

Kohteessa. Näkymä huoneemme parvekkeelta.

Huoneen löydettyämme purimme laukut ja vaihdoimme kevyempää vaatetusta ylle ennen kuin lähdimme tutustumaan tarkemmin majapaikkaamme. Täältähän löytyy kaikki mitä voi kuvitella tarvitsevansa; on ravintolaa, kauppaa, useampi uima-allas (yhdessä niistä on swim-upbaari!), kuntosalia ja niin edelleen. Kattavista palveluista johtuen hotellissa on paljon asiakkaita, jotka eivät poistu hotellin alueelta kertaakaan lomansa aikana.

Alueen ympäri käveltyämme joimme baarissa pienet aperitiivit ennen illalliselle menoa. Parin ensimmäisen päivän aikana olen yllätyksekseni syönyt todella paljon salaattia ja muutenkin aika kasvispainotteisesti. Dinnerin jälkeen pienet digestiivit ja ajoissa nukkumaan, iltashow jäi meiltä väliin. Aikainen herätys vaatii veronsa..

Lauantaina aamiaisen jälkeen kävimme matkatoimiston loman alkuinfossa. Meidän lisäksi hotelliin oli perjantaina tullut vain toinen suomalainen pariskunta, joten tilaisuus oli aika vapaamuotoinen ja nopeasti ohi. Varasimme tiistaille retken Timanfayan kansallispuistoon, joka huipentuu illalliseen tulivuorella. Muutoin otimme lauantaina vain rennosti ja nautimme aurinkoisesta joskin tuulisesta päivästä.

Sunnuntaina Teguisen markkinoille. Siitä ja loppureissusta sitten tuonnenpana..