torstai 15. kesäkuuta 2017

Päivän mittainen visiitti Tallinnaan

Olimme viime sunnuntaina menossa käymään Sarin tädin luona Pihlajamäessä, kun matkalla tajusin, että olemme molemmat maanantaina vapaalla. Muutama ystävämme oli Tallinnassa sunnuntaina katsomassa ja ihmettelemässä Rammsteinin konserttia ja show'ta. He olivat tulossa takaisin kotiin vasta seuraavana päivänä. Osittain tästä syystä kysyin siis bussissa Sarilta lähtisimmekö maanantaina päiväristeilylle eteläiseen naapuriin. Yllätettäisiin heidät Tallinnassa. Ajatus oli hänestäkin hauska, joten luuri käteen ja netti auki. Pikaisen etsinnän jälkeen Eckerö Linen Finlandia valikoitui matkamme laivaksi. Kyseinen paatti oli siis edullisin ja mahdollisti samalla pisimmän maissa olon. Muutamassa ninuutissa varaus oli tehty ja vahvistus sähköpostissa.

Maanantaiaamu valkeni sateisena ja harmaana. Herätys kello 5.45.  Auts. Muki mokkaa ja nopeat aamutoimet ennen menoa bussipysäkille Länsisatamaan siirtymistä varten. Periaatteessa joko Elielinaukion tai Kampin bussi kävi meille ennen vaihtoa ratikkaan. 42 Kamppiin tuli ensin pysäkille. Siihen siis. Bussissa katsoin mihin aikaan raitiovaunu 9 olisi Kampintorin pysäkillä.  Vaihtoaikaa oli ruhtinaalliset neljä minuuttia. Onneksi aikaisin aamulla liikennettä oli vähän ja ehdimme ratikkapysäkille hyvissä ajon. Kampissa ehdimme jopa sattumalta moikata työmatkalla olevan kaverimme.

Länsisatamassa olikin viime käynnin jälkeen järjestelyt muuttuneet Terminaali 2 myötä. Lähtöselvitys kävi pikaisesti uuden terminaalin käyttöön otosta johtuvista pienistä teknisistä vaikeuksista huolimatta. T2 otettiin siis kokonaisuudessaan käyttöön samana aamuna.

Laivaan päästyämme siirryimme nopeasti keulaosassa olevaan ravintolaan. Siellä nostimme maljat tulevalle päivälle. Lastaamisesta johtuvista syistä (ilmeisesti uuden terminaalin logistiikassa oli vielä toivomisen varaa) Finlandia pääsi matkaa 15 minuuttia aikataulusta myöhässä. Lasit tyhjennettyämme kävimme tutustumassa myymälöiden tarjontaan. Samalla teimme hieman muistiinpanoja ostoksien hintavertailua varten.

Tovin kauppoja kierreltyämme siirryimme laivan buffet-ravintolaan aamiaiselle. Olin varannut meille klo 9.30 aamiaisen, koska en ollut varma ehtisemmekö aiempaan kattaukseen. Aamiainen laivalla oli hyvä ajatus, koska kotoa lähtö tapahtui kuitenkin aika pian heräämisen jälkeen ja ja heti Tallinnaan saapumisen jälkeen kumpikaan meistä ei halunnut lähteä etsimään ruokapaikkaa. Finlandian aamupalatarjonta oli aika tavanomainen: Leipää, kylmiä leikkeitä, munakokkelia, pekonia yms. Perushuttua siis.

Aamiaisen jälkeen meni vielä hetki ennen Tallinnaan saapumista.

Tallinnan vanhan kaupungin portti.

Tallinnassa poistuimme laivasta kohtuullisen nopeasti. Sari oli jo laivalla tutustunut kaupungin tarjontaan. Edellisestä visiitistämme "Etelä-Helsingissä" oli jo liki kaksi vuotta aikaa, joten pikainen päivitys oli paikallaan. Hieman kaupungin ulkopuolelle oli tovi sitten auennut uusi kauppakeskus Ülimiste, jonne otimme taksin heti terminaalista päästyämme. Matka maksoi noin 10 euroa.

Ülimiste oli positiivinen yllätys minulle. Suurin piirtein Helsingin Itäkeskuksen kokoinen kompleksi, josta löytyi kaikkea mahdollista mitä voi kuvitella tarvitsevansa. Useita vaatekauppoja, kahviloita, erikoisliikkeitä ja iso Rimin tavaratalo saman katon alla. Itse piipahdin eräässä kameratarvikeliikkeessä katsomassa uutta kameralaukkua, vaikkakin jätin sen tällä reissulla ostamatta. Ehkä sitten ensi kerralla.. Sari osti itselleen lenkkikengät Sportland-urheiluliikkeestä. Kävimme myös Terranovassa, josta mukaan tarttui mm. shortsit ja pari paitaa. Rimistä ostimme tuliaisviinit ja - konjakit Sarin vanhemmille. Yleisellä tasolla sanoisin, että hintataso Ülimistessä oli edullisempi kuin laivalla tai Talinnan keskustassa. Toki lähes kaikissa liikkeissä olleet alennusmyynnit hämää hieman tuossa mielikuvassa.

Ülimistessä meni kolmisen tuntia aikaa. Sieltä otimme taksin Viru-keskukseen, josta suuntasimme kävellen vanhaan kaupunkiin etsimään ruokapaikkaa. Alkuperäinen ajatus oli käydä ystäviemme kehumassa Rataskaevu 16ssa syömässä, mutta päädyimme kuitenkin Raatihuoneen torin kupeessa sijaitsevaan Hopner Steakhouseen. Ravintola sijaitsee legendaarisen Olde Hansan naapurissa.

Steakhouse Hopnerin ruokalistan kansi.

Sari söi rotukarjan Flanksteakin ja itse valitsin listalta Entrecôtén. Molempien annosten kastikkkeet tulivat samalla lautasella pienissä, mutta vähinkäänkin riittoisissa kipoissa. Kastikkeina oli kermainen pippuri ja klassinen punaviinikastike sekä tulista salsaa ja talon BBQ-soosi. Varsin maukkaat annokset. Hinnaksi muodostui juomien kera noin 50 rahaa. Eli ei välttämättä Tallinnan edullisin lounas, mutta joka pennin arvoinen.

Flanksteak

Entrecôté.

Pienet, mutta riitoisat kastikekipot.

Ruokailun jälkeen kiertelimme vielä hetken vanhassa kaupungissa ennen satamaan suuntaamista. Siellä tapasimme Rammsteinin keikasta toipuvat ystävämme ennen laivaan siirtymistä. Keikka oli kuulemma ollut loistava spektaakkeli ja järjestelyt toimineet paremmin kuin perjantaina Vantaalla.

Kilistettyämme laseja laivan lähdettyä matkaan, menimme Sarin kanssa tekemään vielä viimeiset ostokset. Nopean kassien uudelleen pakkaamisen jälkeen palasimme keularavintolaan ystäviemme seuraan. Paluumatka sujuikin sitten vauhdikkaasti kuulumisia vaihtaessa.

Suomi 100 -logo M/S Finlandian savupiipussa.

Länsisatamassa aika monella ihmisellä oli vaikeuksia hahmottaa mistä raitiovaunut keskustaan lähtivät ja taksitolppakin oli hakusessa. Meillä kävi tuuri ja saimme mittariauton muutamassa hetkessä, koska olin jo aamulla katsonut taksitolpan paikan. Aikamoinen ruuhka oli jo syntynyt sataman ulostuloon, mutta kuski käytti hyvää pelisilmää ja koukkasi Ruoholahteen heti kun mahdoĺlista. Siellä oli paljon väljempää ja pääsimme ruuhkapiikin ohi Mechelininkadulle tuossa tuokiossa. Siitä vielä muutaman minuutin matka ja olimmekin jo kotona. Nopea kassien ja ostosten purku ennen kevyttä iltapalaa ja sitten olikin aika jo käydä unten maille.

Kaiken kaikkiaan kiva ja hauska päivä Tallinnassa. Sää nyt ei ollut paras mahdollinen, mutta eipä se sade loppujen lopuksi paljoa haitannut. Laivamatkat olisivat varmasti olleet puuduttavampia, jos emme olisi menomatkalla käyneet aamiaisella ja kaverit eivät olisi olleet paluumatkalla seurana. Saapa nähdä koska on seuraava visiitti Etelä - Helsinkiin..